Podcasts

In de #lerenvanelkaar podcastserie van de Week tegen Kindermishandeling hoor je in vier afleveringen over geleerde lessen en inzichten, zodat steeds meer kinderen veilig, gezond en kansrijk kunnen opgroeien.

#lerenvanelkaar: Aflevering 1 – Gerard

In deze aflevering praten we met Gerard, wijkagent in Amsterdam én ervaringsdeskundige. Lessen die aan bod komen zijn:

  • Bied kinderen die mishandeld zijn stabiliteit: ‘Ik ben er voor je’ en doe wat je belooft.
  • Wees je bewust van je macht, deze moet bij mishandeling altijd zorgend zijn.
  • Heb oog voor signalen, wees hier gevoelig voor.
  • Weet dat je er ‘mag zijn voor de samenleving’.

#lerenvanelkaar: Aflevering 2 – Rosa

In deze aflevering praten we met Rosa, directeur op een school voor speciaal basisonderwijs.

Lessen die aan bod komen zijn:

  • Weet waar je goed in bent en waar jouw expertise stopt.
  • Heb ook vertrouwen in de kennis en kunde van een ander.
  • Laat persoonlijke geraaktheid en je professionele brein elkaar versterken.
  • Blijf de ouder zien, keur gedrag niet af, maar stel wel grenzen.
  • Doe het samen: zoek steun en afstemming bij elkaar.

#lerenvanelkaar: Aflevering 3 – Ted

In deze aflevering praten we met Ted, directeur van Stichting Praat. Deze stichting heeft als doel om het zwijgen over kindermishandeling te doorbreken.

Lessen die aan bod komen zijn:

  • Wees alert en stel vragen aan kinderen. Blijf vragen, want een antwoord zal niet direct de eerste keer komen.
  • Zie de kracht van goede steunfiguren.
  • Bied oprechte aandacht; doe wat je zegt, geef een aai over de bol, luister.
  • Erken de negatieve ervaringen, dan mogen ook de positieve dingen en ikzelf er weer zijn.

#lerenvanelkaar: Aflevering 4 – Linda

In deze laatste aflevering praten we met Linda, bestuurder van Fier, landelijk expertise- en behandelcentrum op het terrein van geweld in afhankelijkheidsrelaties.

Lessen die aan bod komen zijn:

  • Geef signalen de aandacht die ze verdienen.
  • Bundel krachten en werk samen.
  • Kijk naar (veer)kracht om de balans voor kinderen te herstellen.
  • We moeten ons stinkende best doen om het onzichtbare zichtbaar te maken.